a1 Nutrition Division, Food Standards Agency, London, UK
a2 Wageningen Centre for Food Sciences, Human Nutrition and Epidemiology, Wageningen, The Netherlands
a3 Institute of Human Nutrition, School of Medicine, University of Southampton, Southampton, Hants, UK
a4 Centre for Nutrition and Food Safety, School of Biomedical and Life Sciences, University of Surrey, Guildford, Surrey, UK
a5 UMC Utrecht, Division of Dietetics, Utrecht, The Netherlands
a6 Vascular Diseases Research Unit, Department of Medicine, Ninewells Hospital and Medical School, Dundee, UK
a7 Institute of Child Health, London, UK
a8 Section of Cardiology, Boston Medical Center, Boston MA, USA
Abstract
The UK Food Standards Agency convened a group of expert scientists to review current research investigating the effect of dietary lipids on vascular function. The workshop highlighted the need for intervention studies to be sufficiently powered for these measures and that they should be corroborated with other, more validated, risk factors for CVD. Work presented at the workshop suggested a beneficial effect of long-chain n-3 PUFA and a detrimental effect of trans fatty acids. The workshop also considered the importance of the choice of study population in dietary intervention studies and that ‘at risk’ subgroups within the general population may be more appropriate than subjects that are unrepresentatively healthy.
(Received September 03 2003)
(Accepted September 29 2003)
Key Words:
Correspondence:
c1 *Corresponding author: Dr Peter Sanderson, fax +44 20 7276 8906, email peter.sanderson@foodstandards.gsi.gov.uk